RECEPT

Allmänt / Permalink / 0
AMERIKANSK CHOKLADMUFFIN
 
Du behöver:
4dl vetemjöl
1,75dl socker
4tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
2krm salt
1dl kakao
100g grovhackad mörk marabou
1 ägg
3dl mjölk
1 dl olja
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 180 grader. Blanda vetemjöl,socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao i en skål.
Hacka den mörka chokladen, jag gjorde små fyrkanter som var ca. 1 cm. Blanda i den hackade chokladen i mjölblandningen.
I en annan skål vispar du ihop ägget, mjölken och oljan i ungefär 1 minut. Sedan häller du äggblandingen i mjölblandningen och vispar tills du får en fin smet. Häll sedan smeten i muffinformar, det blir ca. 12 stycken. Sätt in i mitten av ugnen i ungefär 20 minuter.
 

POLKAGRISFLUFF
 
Du behöver:
6dl grädde
100g polkagrisar
(jag skulle dock velat ha mer polkasmak, så nästa gång kommer jag nog ha mer än 100g, testa och se vad du själv tycker)
 
Gör såhär:
Krossa polkagrisarna och lägg dem i en kastrull. Häll sedan även grädden i kastrullen. Värm nu detta på plattan tills polkagrisarna har smält. Det är dock jätteviktigt att grädden inte kokar. Så ett tips är att ha låg värme och bra tålamod. Du måste sedan låta detta svalna i kylen riktigt ordentligt, jag var tvungen att låta det stå över natten, annars går det inte att vispa. Jag delade även upp det i olika skålar och tillsatte karamellfärg i den ena för att det skulle bli lite roligare. Tänk på att inte spritsa på fluffet innan muffinsarna har svalnat.
 
Till top