11 månader

Leos utveckling / Permalink / 0
Nu tänkte jag göra såhär att jag skriver om Leos utveckling varje månad. Ångrar att jag inte gjort det tidigare, men bättre sent än aldrig.
 
Motoriken:
Leo kryper snabbt som ögat nu och är överallt och ingenstans. Han ska ställa sig mot precis allt som finns vilket är livsfarligt för det är inte alltid att det han ställer sig mot är stadigt. Leo går ganska bra nu men vi vågar fortfarande inte låta honom gå helt själv utan vi springer efter med armarna runt om honom ifall att han skulle ramla. Men det har verkligen gått fort nu. Han kan gå långa sträckor utan större problem och även stå stilla flera sekunder. Han har även börjat ge sig iväg själv så det är inte alltid vi kan vara där och vakta, för vips har han börjat gå ifrån bordet han nyss ställde sig vid.
 
Maten:
Leo äter gröt till frukost, pastagratäng två gånger på dagen och gröt på kvällen. Innan åt han även fruktpuré efter pastagratängen men plötsligt från ingenstans så har han börjat kräkas när vi ger fruktpurén. Så vi gjorde ett uppehåll men när vi provade idag så kärktes han igen, jättekonstigt. Han vägrar all annan form av mat, bara gröt och pastagratäng som går hem. Han har äntligen börjat bli duktigare på att dricka vatten vilket är en lättnad. Han gillar inte bitar och klarar inte av att sitta och äta något själv, förutom rån, det går jättebra. Ibland äter han förresten yoghurt på klämmis, det gillar han också. 
Han äter ersättning när han nattas och sen några gånger under natten. Jag vet faktiskt inte hur ofta men under natten går det ofta två flaskor. Innan åt han hela tiden i omgångar, små smuttar (skitjobbigt) men nu tror jag faktiskt inte han gör så längre. Jag är så trött på nätterna numera att jag inte vet hur mycket jag matar honom utan det bara gå av sig själv. På kvällen tänker jag att "nu ska jag verkligen kolla klockan när jag ger mat och tänka efter hur ofta han äter". Men när jag vaknat så står flaskorna där tomma och jag har ingen aning om hur och när...haha.
 
Talet:
En kväll när vi hade lite folk här så skulle Linus natta honom men det slutade med att de lekte med nappen. Linus tog nappen och sa tacktack, och sen gav han den till Leo igen och plötsligt säger Leo tacktack, jättetydligt! Vi var flera stycken som hörde när han sa det, om och om igen, men sen den kvällen har han knappt sagt det igen. Han säger mamamama och papapapa, ibland blir det mamma, men inte medvetet.
 
Sömnen:
Leo gör i princip alltid morgon klockan 06.00. Sen försöker vi hålla honom vaken till iallafall 08.30, då sover han allt från 1 till 2 timmar. Sen håller vi honom vaken minst tre timmar, iallafall så att han inte sover innan klockan är 13.00. Då sover han från 30 minuter till 2h ungefär. Det varierar mycket. Vid 19.00 är det läggdax. Då sitter vi på en stol brevid hans säng, ger honom ersättning. Jag studsar lite med benen tills han somnar, Linus tror jag går runt i rummet med honom tills han somnar. Då lägger vi ner honom i hans säng. Ibland sover han jättebra och ibland vaknar han till flera gånger innan vi går och lägger oss. Natten är ganska bökig fortfarande, mycket napp och mycket mat. Men det ordnar väl till sig så småningom. Dagtid sover han förresten alltid utomhus, annars vaknar han efter bara 30 minuter.
 
 
 
 
Till top