Snabba frukostfrallor - 4p/st

Viktväktar-recept / Permalink / 2
Idag gjorde jag snabba frukostfrallor som vi mumsade på när Linus vaknade efter sin sovmorgon vid tio. Här kommer receptet som jag hittade på http://mingodasida.blogspot.se/ och sen räknade jag ut det i points.
 
Snabba frukostfrallor 4p/st
 
Du behöver:
75g jäst (1,5 paket) - 0p
50 g smör - 11p
5 dl vatten - 0p
1/2 msk salt - 0p
1 msk socker - 2p
12 dl vetemjöl special - 65
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 250 grader. Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en annan bunke och tillsätt sedan vattnet. Värm smör- och vattenblandningen till 37 grader, fingetoppsvarmt, häll sedan över jästen. När jästen smält tillsätter du saltet och sockret. Blanda sedan i mjölet lite i taget. (Jag tyckte det blev lite kladdigt men drog mig från att ha mer mjöl i då pointsen ökar då.) Knåda degen i ca. 5 minuter och dela sedan degen i 20 bitar. Rulla bitarna till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 15 min. Sen in i ugnen i 7 minuter och vips så är de färdiga!
 
 
 
#1 - - Mormor:

Va duktig du är Melinda! Snart kommer Rolle o Mia kram

#2 - - Anonym:

Kan du inte göra ett inlägg och berätta mer om Viktväktarna? Hur pp fungerar och konceptet i sig. Vad de kostar och får man äta vad som helst osvosv? :) vore tacksam över det.

Till top